6 sätt att förbättra dina Facebook-annonser: Social Media Examiner
Facebook Annonser Facebook / / September 25, 2020
Vill du förbättra din Facebook-annonsprestanda?
Undrar du vilka mätvärden du ska titta på?
Med hjälp av viktiga insikter från Facebook för att se hur användare reagerar på och engagerar sig i dina annonser kan du optimera dina kampanjer.
I den här artikeln kommer du upptäck sex sätt som Facebook-annonsvärden kan hjälpa dig att förbättra dina Facebook-annonser.

Exportera dina Facebook-annonser till Excel
För att effektivt analysera din Facebook-annonskampanjer, behöver du att dina uppgifter presenteras på ett tydligt och detaljerat sätt. Ett av de bästa sätten att göra detta är med diagram.
Tyvärr innehåller Facebooks rapporteringsgränssnitt inte bra diagram, men du kan enkelt skapa diagram genom att exportera informationen till Excel. Så här kommer du igång:
Gå till dina Ads Manager-rapporter och klicka på kampanjen du vill analysera. Ovanför listan med annonsuppsättningar till vänster, klicka på Annonsuppsättningar i den här kampanjen och välj Den här kampanjen.

Om din rapport inte innehåller de mätvärden som krävs kan du lägga till dem. Klicka på Prestanda och sedan Anpassa kolumner.

Nästa, klicka på Uppdelning och välj Efter tid och sedan Dag så att du kan se resultaten för varje dag.
Till sist, klicka på Exportera-knappen till höger för att exportera denna rapport till Excel. När du har dumpat all den informationen i Excel kan du enkelt skapa trenddiagram som hjälper dig att bättre förstå dina kampanjresultat och resultat.
Här är en lista över de viktigaste mätvärdena och hur du använder dem för att förstå och granska dina Facebook-annonskampanjer.
# 1: Spåra CTR för att mäta annonsöverklagande
Klickfrekvens (CTR) är en av de mest populära mätvärdena som används av onlineannonsörer. Det representerar förhållandet mellan antalet visningar och antalet klick som tas emot.
Eftersom det vanligtvis krävs att användare klickar på en annons för att få konverteringar har CTR blivit ett nyckeltal för många annonsörer. De blir glada över en hög CTR, blir oroliga när den är för låg och söker ofta information om vad standard CTR är för deras bransch eller marknad.
I verkligheten är CTR bara ett tecken på hur intresserade användare är i din annons. Inte mer.

Ja, om din inriktning är korrekt och din produkt är bra, kommer en hög CTR att skicka mer trafik, vilket i sin tur kan ge fler konverteringar. Men kampanjer med låg CTR kan fortfarande lyckas bli bra ROIoch kampanjer med enorma klickfrekvenser kanske inte ger några intäkter alls.
Det finns vanligtvis två skäl till en låg CTR:
- Dålig annons: Om inriktningen är korrekt men din annons är dålig (till exempel har den en dålig bild, annonstexten är inte engagerande, det finns ingen uppmaning till handling etc.), kommer användarna inte att ta hänsyn till din annons.
- Dålig inriktning: Du kanske har en bra annons som visas för fel publik. I det här fallet är CTR troligen låg.
Om din kampanj har låg CTR är det dags att analysera dessa två element.
CTR kan också minska med tiden när frekvensen ökar. Om användare börjar se din annons flera gånger kommer de troligen inte att fortsätta att klicka på den om de redan gjorde det.

CTR är vanligtvis inte ett viktigt prestandamätvärde såvida inte ditt huvudmål är att driva trafik. Det är dock ett bra mått för att förstå hur intresserade användare är i din annons.
# 2: Titta på CPM för att förstå dina totala kostnader
Känner du dig frustrerad eller förlorad på grund av att dina kampanjer inte fungerar som förväntat? Kanske får du inte många intryck eller så är dina omvandlingar dyrare än förväntat. När detta händer tenderar vi att skylla på annonsen eller inriktningen och prova nya bilder, annonstexter och inriktningsalternativ.
Problemet kan dock vara externt. Om du betalar för visningar (vilket är fallet i de flesta kampanjer) är det bästa sättet att ta reda på din CPM (kostnad per 1 000 visningar).

När du betalar för visningar definieras CPM av två huvudfaktorer:
- Hur lätt det är att nå en användare i din målgrupp. Ju mer specifik inriktning desto högre CPM.
- Antalet konkurrerande kampanjer som försöker nå samma målgrupp som du.
Även om de flesta annonsörer vet detta i teorin glömmer de ofta att titta på CPM när de analyserar kampanjresultat. När CPM ökar blir dina totala resultat dyrare, oavsett hur intressant du är annons är eller hur många omvandlingar du får.

Men effektiviteten av din budget kan också påverkas av CPM. Om vi antar en konstant budget över en tidsperiod kommer en ökning av CPM att innebära färre visningar, vilket du kan se i diagrammet nedan. (Observera hur diagrammen för CPM och visningar är symmetriska.)

Färre intryck innebär färre chanser att konvertera. Och de högre kostnaderna innebär att varje omvandling också blir dyrare.
Så när resultaten inte är som förväntat, titta på din CPM innan du överväger nya annonser eller inriktningsalternativ.
# 3: Mät CPC för att mäta annonskvaliteten
Skulle det inte vara bra att ha ett mått som representerar både användarnas intresse för en annons (CTR) och de totala kampanjkostnaderna (CPM)? Kostnad per klick (CPC) tjänar detta syfte.
Faktum är att när man betalar för visningar (återigen fallet oftast) går CTR och CPC hand i hand. Du kan se detta förhållande i följande diagram. Observera hur linjerna är nästan symmetriska.
Få YouTube Marketing Marketing - Online!

Vill du förbättra ditt engagemang och försäljning med YouTube? Gå sedan med i det största och bästa samlingen av YouTubes marknadsföringsexperter när de delar sina beprövade strategier. Du får steg-för-steg liveinstruktion med fokus på YouTube-strategi, skapande av video och YouTube-annonser. Bli YouTube-marknadsföringshjälte för ditt företag och kunder när du implementerar strategier som ger beprövade resultat. Detta är ett live-online-träningsevenemang från dina vänner på Social Media Examiner.
KLICKA HÄR FÖR DETALJER - FÖRSÄLJNING SLUTAR 22 SEPTEMBER!
Antag till exempel att du har en budget på 20 USD med en CPM på 10 USD. Det innebär att du får 2000 visningar. Om du fick 200 klick på dessa var CTR 10% (2000 x 10% = 200). Det betyder att din CPC var $ 0,10 ($ 200/200 = $ 0,10).
Om du i samma scenario fick 400 klick var din CTR 20% (2000 x 20% = 400). Och i detta fall $ 20/400 = $ 0,05.
Som du kan se, när CTR ökar, minskar CPC och tvärtom.
Men som du såg tidigare, när CPM ökar, ökar också dina totala kostnader inklusive CPC. Det betyder att även om CTR och CPC fortfarande är länkade kanske deras beteende inte är exakt symmetriskt hela tiden. Du kan se detta i följande bild. Observera hur CTR och CPC fortfarande är anslutna, men CPM kan påverka CPC-värdet avsevärt.

Antag att i det andra scenariot ovan var CTR fortfarande 20%, men CPM ökade från $ 10 till $ 20. I så fall skulle du bara få 1000 visningar, och även om CTR förblev 10% skulle det ge 100 klick. I detta fall skulle CPC vara $ 20/100 = $ 0,20.
Detta är skönheten i CPC. Det kompletterar inte bara informationen från CTR för att få dig att förstå intresset för din annons, utan det ger också information om de totala kostnaderna.
# 4: Övervaka intryck för att bedöma datapålitlighet
Inte många användare anser att intryck är ett huvudvärde. När allt kommer omkring representerar antalet visningar bara hur många gånger Facebook har visat din annons, oavsett om folk uppmärksammade den.
I själva verket används detta mått vanligtvis endast i branding-kampanjer. Folk tror att ju fler intryck deras annonser får desto större är chansen att få sitt varumärke där ute och få användare intresserade av sina annonser. Kom ihåg: det enda mätvärdet som representerar användarnas intresse för din annons (inte nödvändigtvis för din produkt, som du kommer att se om ett ögonblick) är CTR.
Antalet visningar är dock ett bra värde att använda när optimera kampanjer. För att optimera kampanjer krävs A / B-testning, vilket innebär att du skapar många versioner av din annons och till och med skapar flera annonsuppsättningar. Målet är att förbättra dina kampanjresultat genom att pausa underpresterande element och placera din budget i de element som ger bäst resultat.

För att göra detta behöver du pålitlig information. Om dina resultat ser väldigt bra ut (eller mycket dåliga), men din annons har fått bara några hundra visningar, hur kan du lita på den informationen? Faktum är att resultaten kan förändras helt med framtida intryck.
Som med alla marknadsundersökningsaktiviteter behöver du en bra provstorlek för att lita på den information som mottas. Det är här intryck blir ett viktigt mått. Vanligtvis vill du ha minst 1000 visningar för att börja lita på dina data, men om du kunde få 5 000 till 10 000 visningar skulle den informationen vara mycket mer tillförlitlig.
# 5: Jämför CTR med omvandlingsfrekvenser för att utvärdera ditt erbjudande
Att ha en hög CTR men inte få tillräckligt med omvandlingar är en frustrerande känsla. Om användare är intresserade av annonsen, varför konverterar de inte?
Den goda nyheten är att på samma sätt som CTR representerar användarnas intresse för din annons representerar omvandlingsfrekvensen användarnas intresse för det du erbjuder efter att de har klickat på din annons. Det är förhållandet mellan antalet klick på en annons och antalet konverteringar som genereras.
Men även om det beror på antalet klick beror det inte direkt på CTR. Faktum är att om CTR är hög (det vill säga när användare är intresserade av annonsen) är omvandlingsfrekvensen ett bra sätt att förstå vad som händer bortom annonsen. det vill säga på din landningssida eller webbplats.
En hög CTR och låg omvandlingsfrekvens är vanligtvis ett tecken på att användare inte gillar något de ser på målsidan. Några av de vanligaste orsakerna till detta är:
- Dålig målsida
- Dyrt produkt
- Bedragande annons
- Information saknas i annonsen
- Dåliga köpvillkor
Omvandlingsfrekvensen går hand i hand med CPA. Så när omvandlingsfrekvensen ökar minskar CPA och tvärtom. Denna relation påverkas dock alltid av CPM. Du kan se detta beteende i följande diagram.

Observera hur raderna för CPA och omvandlingsfrekvens är nästan symmetriska men ändå påverkas av fluktuationer i CPM.
# 6: Kombinera omvandlingar och CPA för att mäta avkastning
Vanligtvis används omvandlingar som ett huvudvärde för att spåra kampanjens framgång. Är ett stort antal omvandlingar alltid goda nyheter? Inte nödvändigtvis. Om du spenderar mer pengar för att få dessa omvandlingar än det verkliga värdet de returnerar, kommer din kampanj inte att vara lönsam.
Därför bör du alltid överväga konverteringar tillsammans med kostnad per konvertering (CPA eller kostnad per förvärv).

En låg CPA är alltid goda nyheter, och ett av de bästa sätten att optimera en kampanj är att fokusera på annonser och element som ger låg CPA. Samtidigt räcker inte en låg CPA i sig och kräver ett stort antal omvandlingar för att göra en kampanj framgångsrik. Faktum är att en låg CPA med låga omvandlingar är ett tecken på en mycket långsam kampanjleverans, där Facebook använder små budgetar.
CPA och konverteringar är två mätvärden som alltid fungerar tillsammans. Var inte så upphetsad om bara en av dem visar bra siffror.
Slutsats
Att köra Facebook-annonser är ett av de bästa sätten att marknadsföra ditt företag online. Det sociala nätverket är inte bara nummer ett i antalet användare, vilket innebär att du potentiellt kan nå fler personer med din annons, men det är också mångsidigt när det gäller reklamverktyg och alternativ.
Att ha ett så brett utbud av alternativ kan dock göra dina kampanjer förvirrande att analysera om du inte vet vart du ska leta eller vad varje mätvärde egentligen betyder. Att känna till betydelsen av dina mätvärden gör att du kan optimera dina kampanjer på mer än ett sätt. Du kan till exempel minska din CPA genom att förbättra din annons och målsida, men också genom att hitta målgrupper med lägre CPM och så vidare.
Vad tror du? Vilka mätvärden använder du normalt för att mäta dina kampanjresultat? Vilka åtgärder gör du när dina kampanjkostnader är för höga? Vilka annonselement testar du normalt A / B för att optimera dina kampanjer? Dela dina tankar i kommentarerna nedan.
